• دو شنبه 17 اردیبهشت 1403
  • الإثْنَيْن 27 شوال 1445
  • 2024 May 06
یکشنبه 19 خرداد 1398
کد مطلب : 58134
+
-

افزایش 9 درصدی صادرات از گمرکات کردستان

مدیرکل گمرکات کردستان گفت: 407 هزار تن کالا به ارزش 229 میلیون دلار از گمرکات استان کردستان طی 2 ماه نخست امسال به خارج از کشور صادر شده است که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته رشد 16 درصدی ارزش دلاری و 9 درصدی وزنی را داشته‌ایم. 

به گزارش ایسنا «بختیار رحمانی‌پور» از ارتقای گمرکات استان کردستان به حوزه نظارت خبر داد و گفت: ستاد نظارت گمرکات استان کردستان از 2 اداره کل سنندج و باشماق و گمرک سیرانبند بانه با ساختار مدیریتی تشکیل شده است.
وی افزود: از اردیبهشت‌ سال جاری اداره کل گمرک سنندج علاوه بر وظایف اداره کل به عنوان حوزه نظارت گمرکات استان نیز فعالیت خود را انجام داده است. 

مدیرکل گمرکات کردستان در ادامه با ارائه گزارشی از میزان فعالیت گمرکات استان کردستان طی 2 ماه نخست امسال عنوان کرد: در پایان اردیبهشت‌ سال جاری 407 هزار تن کالا به ارزش 229 میلیون دلار از گمرکات استان کردستان به خارج از کشور صادر شده که در مقایسه با صادرات 373 هزار تنی کالا به ارزش 198 میلیون دلاری مدت مشابه سال گذشته رشد مثبت 16 درصدی ارزش دلاری و 9 درصدی وزنی را شاهد بوده‌ایم.

وی با اعلام این‌که با این میزان رشد، پیش‌بینی می‌شود ارزش صادرات گمرکات استان در پایان سال جاری به رقمی حدود یک میلیارد دلار برسد، اضافه کرد: در این میان بیشترین صادرات کالاهای گمرکات استان از گمرک باشماق انجام می‌گیرد و طی این مدت این گمرک مرزی رتبه 16 وزنی و 16 ارزشی و گمرک سنندج و سیرانبند بانه رتبه 35 وزنی و 33 ارزشی صادرات را بین 105 گمرک کشور کسب کرده‌اند.

رحمانی‌پور گفت: بیشترین صادرات انجام شده از گمرک باشماق طی 2 ماه اخیر سوخت‌های معدنی به ارزش 22 میلیون دلار و سایر اقلام شامل سبزی و نباتات، میوه‌های خوراکی، مواد پلاستیکی، مصنوعات چدن و فولاد و فراورده‌های خوراکی بوده است. مهم‌ترین اقلام صادراتی گمرک سنندج و سیرانبند بانه نیز شامل سبزی و نباتات به ارزش 15 میلیون دلار و کالاهای دیگر از جمله میوه‌های خوراکی، مصالح ساختمانی و مصنوعات پلاستیکی بوده است.

وی اعلام کرد: واردات از گمرکات استان طی این مدت روند افزایشی داشته و با واردات 4 تن به ارزش حدود 8 میلیون دلار به نسبت واردات 3 تن به ارزش 7 میلیون دلاری مدت مشابه سال 97 شاهد افزایش 60 درصدی وزنی و 2 درصدی ارزش دلاری واردات به کشور از گمرکات استان بوده‌ایم.  مدیرکل گمرکات کردستان مهم‌ترین اقلام وارداتی به استان را آلومینیوم، ماشین‌آلات مکانیکی، ضایعات پلاستیک و ماشین‌آلات برقی عنوان کرد. به گفته وی، مهم‌ترین کشورهای هدف صادرات از استان به نسبت ارزش دلاری به ترتیب عراق، قطر و مالزی و مهم‌ترین کشورهای هدف واردات به استان عراق، سوئیس، امارات متحده، آلمان و اتریش بوده‌اند.

این خبر را به اشتراک بگذارید